Marsvinet hängde på väggen

Marsvinet hängde på väggen.

Redigera inlägg

När Melissa var liten hade vi några djurfällar på väggarna. Det var en räv ett vildsvin en grävling och några fler.

Melissa ville veta varför de var där , så vi sa att det var gamla djur som vi tyckt mycket om. Att någon avlivat dem för att de skulle slippa lida.

När hon var 3 år blev min hund Magic sjuk och jag var tvungen att avliva honom. Melissa blev ju jätteledsen, men efter ett par dagar såg jag att hon gick och tittade på väggarna där vi hade fällarna. Jag frågade vad det var och hon frågade: Mamma varför har du inte satt upp Magic på väggen? Måste erkänna att jag hade svårt att hitta något bra svar på det.

Det gick några år och Melissa började på förskolan. En dag när jag hämtade henne ropade fröken in mig. Så berättade hon att Melissa sagt att vi hade ett marsvin på väggen hemma och hon undrade om det var så. Jag började skratta och förklarade att vi hade ett vildsvin på väggen Melissa hade sagt fel. Men jaf vet inte om hennes fröken tyckte det var så mycket bättre.

Melissa har alltid kallat mig Nette, mamma är det bara om hon är ledsen eller det är något speciellt, däremot har hon alltid sagt pappa. 

När hon gick i ettan och vi hade vårat första utvecklingssamtal bad hennes fröken mig att stanna efter samtalet . Melissa gick ut och hennes lärare satt där och tyckte det var lite pinsamt. Till slut kom hon fram till vad hon ville fråga mig. Det visade sig att alla lärarna undrade om jag var hennes styvmamma eftersom hon alltid sa Nette om mig och till mig.

Där ser man vad ord är viktiga för uppfattningen om saker.

Melissa är snart 14 och kallar mig fortfarande Nette 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0