Uppkollning av djurfoder.

Måste verkligen börja kolla olika hund och kattfoder. Varken hundarna eller katterna äter allt.
Gammelhunden har det alltid varit problem med, då han har varit känslig mot foder. Till slut upptäckte jag att han bara kan äta lamm och ris torrfoder  i olika former.. Men sen gäller det att hitta det bästa, det har jag fortfarande inte gjort.Nu är han dessutom gammal och kastrerad vilket innebär att han äter allt han kommer över och blir tjock.
 Har använt Best in show länge på honom men plötslig slutade han äta det. Bägge hundarna slutade äta det samtidigt vet inte varför. Fick kasta 2 stycken säckar mat. Hörde mig för med tillverkarna om de ändrat något men fick inget riktigt svar från dem. De frågade efter tillverkningsnumret vilket jag sände till dem men sen fick jag inget svar.


Sen har vi unghunden, aktiv och smal. Svår att få att äta tillräckligt. Stor schäferhanne som tyvärr är i smalaste laget. Vad ska man ge honom för att det ska fungera. Har inte hittat något bra foder till honom. Alla förslag mottages med tacksamhet. Vilket hundfoder väljer man. Fick han bestämma ska det vara mycket burkmat i , men det har jag aldrig låtit dem få annat än vid vissa tillfällen. Har man hundar som är svåra med maten blir det inte lättare av att vänja dom med burkmat. Iallafall inte om man vill ha dem gå på huvuddelen torrfoder.
 

Sen har vi 2 stycken katter och där kan prata om att vara bestämd med maten. Försök inte med vilket torrfoder som helst inte. Dessutom tycker inte de heller om samma mat, så det är bara att testa olika sorter där med. Kattfoder verkar hålla väldigt olika kvaliteer. Om jag ska dömma av hur katterna äter.

Samma där har en gammal katt och en ung och de vill definitivt inte ha samma mat. Tycker det är så bökigt när man ska 3-4 olika kattfoder hemma. Dessutom säger vissa att det bara är att vänta ut djuren , för de äter när de blir hungriga. Den äldre katten ger sig inte och äter ett foder han inte tycker om. Då går han hellre och skriker 1 vecka vilket kan göra den bästa tokig.
                   

Nej , jag ska börja att testa foder lite mera noggrannt på mina djur nu och se om jag kommer fram till några bra foder.
(Även kopplena och selarna mm som min sambo gör) Har lyxen att ha min egen sadelmakare..
Återkommer i ämnet

Kommentarer
Postat av: Anonym

bra vov vov

2010-04-06 @ 10:53:17
Postat av: Karin

Ett foder som i alla fall alla mina katter gillar, är Royal Canins Exigent.

Det är dyrare, men också mycket drygare, så i slutänden blir inte skillnaden så stor.

Billigare än blötmat blir det i alla händelser, så det rekommenderar jag verkligen !

Zoo-butiker brukar ha gratis provpåsar, så man kan testa ifall de gillar det.

Hundmaten har jag tyvärr inga tips om.... :D

2010-04-10 @ 21:36:27
URL: http://karin.hermansro.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0